Een dilemma in veel organisaties is de vraag in welke mate een manager van de hoed en rand moet weten als het gaat om inhoud. In de praktijk, vooral merkbaar in de techniek en de IT, is het vaak zo dat managers voortkomen uit de praktijk en sterk inhoudelijk gedreven zijn. Ze zijn erg goed in de materie van de afdeling waaraan zij leiding geven. Zij hebben veelal een grote focus en sturing op inhoud. Dit is veelal ook de visie van het hoger management: op een managementstoel specialisten dienen te zitten. Is dit echt slim?
Hierover ontwikkelde ik een visie en mijn stelling is dat het eigenlijk helemaal niet nodig is inhoudsexpert te zijn. Integendeel zelfs; de topexperts belemmeren als leider vaak zo de groei van een organisatie dat je er misschien juist wel van af moet zien… Een leider moet wel en affiniteit hebben met de inhoud waar ‘ie verantwoordelijk voor is. En de leider dient systeemtheoretisch geschoold te worden, zodanig dat hij/zij in staat is om de relevante vragen te stellen en de inhoudelijk experts ‘empowered’ te kunnen laten doen waarvoor ze aangenomen zijn.
Vind je dit interessant? Lees Visie op leiderschap_2016